Kullandığımız renkler sadece estetik olarak değil aynı zamanda iletişimi de güçlendiren önemli bir iletişim aracıdır. Kullandığımız renkler; duyguları, düşünceleri ve hatta kararları etkileyebilen güçlü etkendir.
Tasarım sürecinde renkler; bir iletiyi aktarmak, marka kimliğini oluşturmak, sanat eserine derinlik katmak için kullanılır. Yazımızda renklerin psikolojik etkilerini ve faydalarını aktaracağız.
Renklerin Psikolojik Etkisi
Renklerin insan psikolojisi üzerinde etkisi oldukça fazladır. Mesela mavi; dinginlik ve rahatlama, kırmızı; enerji ve sıcaklık, sarı; neşe ve aktivizm, yeşil; doğallık ve maneviyatı temsil eder. Bu etkiler kültürel deneyimler ile kısmen değişiklik gösterse de büyük oranda dünya genelinde kabul edilmiş tanımlamalardır.
Örneklerle Renklerin Etkileri
Kırmızı
Enerji, heyecan ve tutkuyu ifade eder. Dikkat çekicidir ve harekete geçirme etkisi vardır. Aciliyet hissi vererek bir ürünün hemen satılmasını sağlamak için satın al butonlarına kırmızı veya sıcak renkler vermek mantıklı olacaktır.
Mavi
Güven, sakinlik ve istikrarlı duruşu ifade eder. Özellikle banka ve finans alanlarında logolarda, kurumsal kimliklerde sık sık kullanılır. Dünyaca ünlü ilk sosyal medya mecralarından birçoğu güveni sağlamak için mavi rengi kullanmıştır.
Yeşil
Doğallık, sağlık ve yenilenmeyi ifade eden yeşil, çevre dostu projeler ve kurumlarda kullanılır. Ayrıca yatırım sektöründe de kullanıldığı görülmüştür.
Sarı
Dikkat çekici, neşeli ve heyecanlı bir renktir. Çocuk ürünlerinde ve eğlence sektöründe kullanımı tercih edilir. Ayrıca gençlere dokunmak isteyen marka ve partilerin de tercihi olmuştur.
Turuncu
Canlılık ve enerji temsil edilir. Bir eyleme teşvik etmek için kullanılan butonlarda (CTA) kullanımı sık sık görülür.
Mor
Gizem, lüks, bilgelik gibi duyguları çağrıştırır. Premium hissiyatı verir. Son yıllarda oyunlarda da sık sık kullanılmaya başlanmıştır.
Renklerin Kullanımı ve Uygulamaları
Çeşitli disiplinlerdeki tasarım süreçlerinde renklerin etkin kullanımı, projelerin hedefine ulaşmasını, hedef kitleye etki etmesini kolaylaştırır. Örneğin bir web sitesinde kullanıcıları sitede tutmayı kolaylaştırmak için kontrasttan, sakinleştirici renklerden ve buna uygun yazı tiplerinden faydalanabilirsiniz.
Pazarlama alanında da renkler, bir ürünün satılmasını, bilinirliğini ve akılda kalıcılığını büyük oranda etkiler ve tercih sebebi haline getirir.
Renk Teorisi ve Uygulama Prensipleri
Renk teorisi terimi farklı renklerin nasıl bir arada kullanılacağını ve etkileşime sokulacağının sınırlarını belirlemeye yardımcı olur. Teoride başlıca maddeler; renk çarkı, tamamlayıcı renkler ve renk armonileridir.
Renklerin Kültürel Etkileri
Renk çağrışımları farklı kültürlerde farklı etkilere sebep olabilir. Kültürlerin geçmişlerinin de etkilediği bu bağlamlar ile aynı renkten farklı sonuçlar çıkarılması muhtemeldir. Eğer tasarımlarınız uluslararası kitlelere hitap ediyor, farklı kültürleri etkiliyorsa kullanacağınız renklere ve tarza dikkat etmeniz faydanıza olabilir.
Örnek vermek gerekirse; Beyaz renk bazı kültürlerde saflık, temizlik ve sadelik anlamındayken bir takım bölgelerde ise yas ve üzüntüyü çağrıştırır.
Renk kullanımı sizin tasarımınız ile hedef kitle arasındaki en güçlü bağı kuran köprüdür. İnsanların algısını renkler ile değiştirebilir ve yönetebilirsiniz. Bu sebeple renklerin psikolojik etkilerini öğrenmeli, bunlar üzerinde farklı gruplarda farklı deneyler ve analizler yapmalı ve materyallerinizin gücünü kullanıcılar üzerinde görmelisiniz.
2 comments
Pingback: Mobil Uygulama Tasarımı - Gradient Oluştur
Pingback: Gradient Kullanımının Dezavantajları - Gradient Oluştur