Mikro Etkileşim, kullanıcı deneyimi konusunda büyük ölçüde fark yaratan tasarım unsurlarının bütünüdür. Marka kimliğini yansıtmak, akılda kalıcılığı sağlayacak sezgisel etkileşimler ile kullanıcılarınız ile aranızda harika bir bağ kurmanız mümkündür.
Bir işlemin tamamlandığını bildiren geri bildirimler, ayarların kaydedildiğini bildiren pop-up, ya da bir formun başarıyla gönderildiğini aktaran animasyon mikro etkileşimlerin en iyi örneklerindendir. Böylece kullanıcıları onların işini kolaylaştıracak şekilde yönlendirmiş, memnun etmiş ve anında geri bildirimler ile zaman kazandırmış olursunuz.
Mikro etkileşimlerin 4 ana bileşeninden bahsedelim;
- Tetikleyici: Kullanıcıların fiili başlatması ya da bir sistem olayının otomatik olarak tetiklenmesi ile devreye giren eylemlerdir.
- Kurallar: Yönergelerdir. Tetikleyicinin akabinde ne olacağını tanımlar.
- Geri Bildirim: Kullanıcının bir işlem ya da fiilin sonucunda bilgilendirilmesi için görsel, işitsel ya da hissedilebilir cevaplardır.
- Döngü ve Mod: Döngüler, etkileşimlerin ne kadar süreceğini, modlar ise kullanıcıların etkileşime geçtiği sırada karşılaşabileceği farklı durumları belirlemektedir.
Listelediğimiz bileşenlerin tamamı kullanıcıların ürün ile olan etkileişimlerinde sorunsuz ve sezgisel bir deneyim yaşamasını sağlamak için bir bütün olarak çalışmalıdır.
Kullanıcı Davranışındaki Etkileri
Kullanıcıların ürünle olan etkileşimini zenginleştirerek kitleyi olumlu yönde etkileyebilir. Kullanıcılara anında ve anlamlı bir şekilde geri bildirim ile kullanım kolaylığı sağlayarak belirli eylemleri gerçekleştirmeye teşvik eder. Bu süreç; kullanıcıların üründen daha memnun bir şekilde ayrılmasına katkı sağlar. Sadakati artırır.
Tasarım İlkeleri
Mikro etkileşim tasarımında basitlik, kullanıcının gereksiz karmaşa yaşamamasını sağlar. Kullanıcının o anki ihtiyacına ve bağlamına uygun olarak tasarım hazırlanmalıdır. Tasarım diliniz; kullanıcı beklentilerine, tutarlılık kurallarına ve verimliliği hedeflemelidir.
Geri Bildirim
Geri bildirimler, kullanıcı bir işlemi yaptığında ne olduğunu anlamalarını ve her yaştan bireye işlemin başarılı/başarısız ya da hangi aşamada olduğunu aktarmaktır. Akıldaki güven eksikliklerini azaltır ve güven kazandırır. İşlem sonunda hata oluşmuşsa kısa ve öz bir şekilde aktarmalı, istenirse detay alınabilecek yolun sunulması gerekir. UX için bi olmazsa olmazlardandır.
Durum ve Veri Görselleştirme
Mikro etkileşimde kullanıcıya bir işlemin ya da verinin durumunu görselleştirerek bildiren, etkileşim deneyimini zenginleştiren çalışmalara Durum/Veri Görselleştirme adı verilir.
Örneğin; ilerleme çubukları, yükleme animasyonları, dinamik grafikler bu görselleştirmeler için sık kullanılanlardandır.
Bu görselleştirmeler ile kullanıcıyı bekletmeyi başarır ve sistemden çıkmamasını sağlarsınız. Böylece uygulamada ya da sitede kalma süresi artar, çıkış oranları düşer. Ayrıca kendini sürece dahil olmuş hissedecektir.
Kullanıcı Testleri ve Geri Bildirimler
Tüm geliştirme süreçlerinde olduğu gibi mikro etkileşim tasarımında da kullanıcı testleri çok önemlidir. Yapılan geliştirmelerin farklı kitlelerdeki bireylere test ettirilmesi ya da uzmanlardan geri bildirimler toplanması mutlak öneme sahiptir.
Teknolojiler ve Araçlar
Mikro etkileşim tasarımını yapmak için birçok uygulama ve araç mevcuttur. Tasarımınızı kağıt üzerinde hazırlasanız da prototipleme için bir uygulama ile çalışmak durumundasınız.
Prototipleme için Adobe XD, Figma, Sketch gibi popüler araçlardan faydalanabilirsiniz.
Ayrıca ön uç kısmında CSS animasyonlar, JS kütüphaneleri ve HTML kodları kullanılır. Dinamik kullanıcı arayüzleri için başvurmanız gereken teknolojileri internet sitemizdeki yazılarda bulabilirsiniz.
Trendleri Takip Edin
Süreç tasarımında ve test aşamalarında güncel trendleri takip ederek tüm adımlarınızı yeni teknolojiler ile oluşturmalısınız. Yapay zeka ve makine öğrenimi gibi güncel teknolojileri geliştirme sürecinize dahil etmeli ve uygun adımlarda tecrübe etmelisiniz.